Skip to Main Content

Zimbabwe News and Newspapers Online: Zimbabwe News and Newspapers

Zimbabwe news and newspapers online

Zimbabwe News and Newspapers - Zimbabwe
Current news from African newspapers (includes PANA, the Dakar based news agency created to provide an African perspective on news events). is formed from a merger of the former Africa News from Durham, NC.

BBC - Zimbabwe News

Bulawayo24 News
Politics, sports, business, lifestyle, entertainment, technology, etc. Independent site launched 2010. Owner: Byo24News Private Limited.

Chronicle (Bulawayo)
Covers news oMatebeleland region. Politics, economy, crime news, entertainment, health, etc. Previously called the Bulawayo Chronicle.Published by Zimbabwe Newspapers (1980) Ltd. which began in 1891. Also in the group are The Herald, H-Metro and The Sunday Mail and The Sunday News. Supports the government.

Daily News
Independent. Current news, business, sports, cartoons, events calendar (political, economic), links to video news reports. Adheres to the Associated Newspapers of Zimbabwe’s Group Editorial Charter.

Guardian - Zimbabwe News (London)

Herald (Harare)
Online edition of the Zimbabwe Government newspaper. Published by Zimbabwe Newspapers (1980) Ltd. which began in 1891. Also in the group are The Chronicle, H-Metro, The Sunday Mail and The Sunday News.
Politics, crime, courts, entertainment, jobs, South Africa news. Founded in 2013 iHarare by iHarare Media.
Older news from a civil society organization.

Kwayedza (Harare)
In Shona. Weekly newspaper. Published by Zimbabwe Newspapers (1980) Ltd. which began in 1891.

Subscription only; some universities subscribe. Select NEWS. Full text articles from major U.K., U.S., Canadian and other world news sources (BBC Summary of World Broadcasts, Agence France Presse, Associated Press, TV transcripts from NPR, CNN, etc.)

Manica Post (Mutare, Zimbabwe)
Site for the government-owned weekly print newspaper. Established in 1893 as the Umtali Post. Published by Zimbabwe Newspapers (1980) Ltd.

Nehanda Radio
Radio station established 2006. 24 hour news. Politics, opinion, business, showbiz, sports, health, courts, diaspora. Founded by Managing Editor Lance Guma, an exiled Zimbabwean broadcast journalist based in the UK. Owned by Megabyte Media, a multi-media company registered in the United Kingdom. . See also Nehanda TV.

Very current news. Commentary, discussion forums, cartoons, etc. Has the text of the REPORT ON THE 1980s ATROCITIES IN MATABELELAND AND THE MIDLANDS by the Catholic Commission for Justice and Peace in Zimbabwe, March 1997. The Editor is Mduduzi Mathuthu. Based in England.

Subscription required. Some universities subscribe. News from various sources.

Newsday (Harare)
Independent daily print newspaper. A promotional issue was launched June 4, 2010 [first independent daily newspaper in seven years]. The Publisher is Trevor Ncube, publisher of the Mail & Guardian in South Africa.

Politics, business, investigations, life & style, sport. Has extensive articles, interviews with academics.

Pindula News
Marketplace, politics, diaspora (in South Africa, etc.), entertainment, business, sports, travel.

Sunday weekly print newspaper. Part of AMH an independent media house. NewsDay and Zimbabwe Independent are also part of AMH.

Sunday Mail
Government newspaper. See also The Herald. Pub. by Zimbabwe Newspapers Limited.

Umthunywa (Bulawayo)
In Ndebele. Weekly newspaper. Published by Zimbabwe Newspapers (1980) Ltd. which began in 1891.

United Nations. Relief Web - Zimbabwe
Current news from the UN OCHA Integrated Regional Information Network for Southern Africa (IRIN-SA) and from the UN OCHA Integrated Regional Information Network for Central and Eastern Africa (IRIN-CEA).

Voice of America - News for Zimbabwe
Current Zimbabwe news (on politics, economics, health, society, etc.) Listen to news in English, Shona, and Ndebele (requires sound card, headset or speakers). Reporters included senior editor Ray Choto, formerly with the independent Standard (Harare). VOA is funded by the U.S. government. Based in Washington, D.C.

ZBC News - Zimbabwe Broadcasting Corporation 
Government news, radio, TV broadcasting company.
"Voice of the Voiceless." News, business, sports, health, discussion forums. "a non political, non-civic, nongovernmental, independent online newspaper that is an initiative of former Zimbabwean Professionals now based in the UK, US and Canada." Based in Chicago, Illinois. [KF]

Current news, commentary. "information-network of professionals in various fields including the arts & journalism disciplines, all among many people scattered across the world who are reporting daily" Based in the U.K.

Independent fact checking platform. "Our main focus is on pronouncements by public officials, media reports" a project of the ZimFact Trust, a non-profit funded by FOJO: Media Institute in Sweden, IMS International Media Support in Denmark,and the European Union. [KF]

Privately owned news web site. Politics, business, media, sports, entertainment, etc. June 2022 its Editor was charged by the police for "insulting or undermining the authority of the President" via a tweet.  Owned by Makhwedini Media Trust. Published since 2018.

Zim Morning Post
Online investigative journalism. Politics, business, investigations, entertainment, mining, etc.

Zimbabwe Independent
Print Friday weekly newspaper. A member of Alpha Media Holdings AMH, an independent media house, along with NewsDay and The Standard. [KF]

Zimbabwe Mail
Online news service. Current news, business, entertainment, sports, commentary. Owned by The Zimbabwe News & Media (PVT) Ltd, Company registered in the United Kingdom - London.

Zimbabwe Situation
Current and older news on Zimbabwe. Began publication in 2000, from Australia.

Online weekly newspaper for Zimbabweans in the diaspora. Launched February 11, 2005; it was a print newspaper until the end of 2015. Published in the UK by Wilf & Trish Mbanga with a Southern African edition produced in Johannesburg."

Links to Zimbabwe, South African, U.K. newspaper articles. Sections on human rights, land, politics, environment, corruption. Has special feature articles. Receive a daily e-mail newsletter. Sponsored by the Zimbabwe Democracy Trust. Based in London.

Historic News

BBC - Zimbabwe News coverage of the Land Dispute 2002- 2003
Extensive articles, background reports, maps, audio clips.

SW Radio Africa
Site has closed.  Link goes to the Internet Archive which archived the site. Was a short-wave liberation radio station based in London broadcasting news on the political situation in Zimbabwe and music. Listen to past programs. Run by Zimbabweans, operated by Gerry Jackson who once ran the first independent station in Zimbabwe which was subsequently closed down by the govt. It broadcast on the 6145khz wavelength in the 49m band, daily 6 - 9 pm Zimbabwe time. See also a print article in Southern Africa Report, (Johannesburg), Vol. 20, No. 2, Jan. 11, 2002.